panorama

Ei nyt sössitä tätä

Ari-Matti Jänkälä

Moni varmaankin huomasi jokin aika sitten uutisen sairaankuljetusalan sosialisoinnista. Kysymys oli siitä, että kun vastuu sairaankuljetuksista siirrettiin kunnilta sairaanhoitopiireille, ne ryhtyivät järjestämään kuljetukset itse sen sijaan että olisivat ostaneet ne yrityksiltä.  Lopputuloksena suurin osa alan yrityksistä lopetti toimintansa, kustannukset nousivat ja palvelu huononi. Kokonainen toimiala tuhottiin poliittisella päätöksellä käytännössä lähes kokonaan. Äkkiä katsoen vaikuttaa, että kyse on ideologisesta julkisen tuotannon suosimisesta ja neuvostoaikojen paluusta. Mutta onko asia niin yksinkertainen? Ja mitä tekemistä koko asialla on rakentamisen kanssa?

Mitä jos sairaankuljetuksissa kyse ei ollutkaan halusta saattaa kaikki tuotanto julkisen vallan haltuun, vaan jostain huomattavasti arkisemmasta? Sairaankuljetukset ovat julkisia hankintoja, jos ne ostetaan yksityisiltä yrityksiltä. Voisiko kyse olla siitä, että hankintayksiköt ovat lopen kyllästyneitä taistelemaan joka toisesta tarjouspyynnöstä markkinaoikeudessa yrittäjien riitauttaessa hankinnat kilpailutuksessa tulleiden katkerien tappioiden jälkeen? Parempi on tuottaa palvelut itse, niin välttyy oikeusriidoilta, eivätkä kuljetukset häiriinny. Totuutta emme todennäköisesti tule tietämään, mutta joka tapauksessa pelkkä ajatus siitä, että jokin toimiala voi valittaa itsensä hengiltä, laittaa miettimään.

Mutta mitä tekemistä sairaankuljetuksilla sitten on rakentamisen kanssa - paitsi rakennusalan tapaturmaherkkyys? Yhteys tulee siitä, miten julkiset hankintayksiköt reagoivat jatkuvaan valittamiseen. Siis markkinaoikeuteen valittamiseen - ketään tuskin kiinnostaa elämän yleisestä kurjuudesta valittaminen. Niin kauan kuin muistan, rakennusliikkeet ovat olleet sitä mieltä, että urakoitsijat pitäisi valita muuten kuin halvimman hinnan perusteella. Viime aikoina tilaajat ovat vihdoin heränneet ajatukseen ja hinta-laatukilpailut ovat yleistyneet. Ilmiö on varmasti tervetullut useimpien mielestä ja voi kehittää koko ala oikeaan suuntaan. Hyvä kehitys on kuitenkin helppo katkaista alkuunsa. Jostain syystä se, että laadulla voi paitsi voittaa, myös hävitä, tulee yllätyksenä. Katkeralle tappiolle tekee mieli hakea hyvitystä markkinaoikeudesta. Mikä valituksista on luonnollinen seuraus? Tilaajat toteavat, että ei laadulla kannata jatkossa kilpailuttaa ja palaavat tuttuun ja turvalliseen hintakisaan. Kuka silloin voittaa? Eivät ainakaan ne yritykset, jotka uskovat pärjäävänsä laadulla.

95 % suomalaisista on omasta mielestään keskimääräistä parempia kuskeja. Sama pätee yrityksiin. En tiedä, onko asiasta koskaan tehty tutkimusta, mutta olen melko varma, että meistä 95 %:n mielestä oma yritys on keskimääräistä parempi – itse ainakin olen ehdottomasti sitä mieltä. (Olen myös mielestäni keskimääräistä parempi kuski). Kuitenkin ainoa, joka tosiasiassa voi arvioida yrityksen hyvyyden, on asiakas. Olen itsekin riemukkaiden voittojen lisäksi kokenut kilpailutuksissa katkeria tappioita. Sellaista on kilpailu. Mutta olen ollut aina sitä mieltä, että oikeussali ei ole oikea paikka hakea asiakkaita. Todelliset väärinkäytökset ovat asia erikseen, mutta asiakas on ainoa oikea taho valitsemaan, kenet haluaa yhteistyökumppanikseen. Toivottavasti rakennusalalla riittää viisautta hyväksyä tuo tosiasia. Poikkeuksen tekee se 5 %, joka tunnustaa suoraan, että ei pärjää laadulla ja haluaa kilpailla pelkällä hinnalla. Kumpaan joukkoon kuulut? Jos olet mielestäsi keskimääräistä paremmassa yrityksessä, tee kaikkesi, että tilaajat haluavat jatkossakin panostaa laadulla kilpailuttamiseen. Jos taas tunnet, että yrityksesi on huono, eikä pärjää laadulla, valita. Valita kotona, valita toimistossa, valita toreilla. Mutta älä valita markkinaoikeuteen, haittaat koko alan kehitystä. Todelliset väärinkäytökset ovat edelleen asia erikseen, mutta ”me ollaan omasta mielestämme parempia kuin asiakkaan mielestä” –tyyliset valitukset kannattaa unohtaa. Ei nyt sössitä tätä. 

Kommentit
Anselmi kirjoitti...
Kiitos A-M. Veit taas "jalat suustani". Toivottavasti myös enemmän ja/tai vähemmän laatuorientoituneet urakoitsijat pääsevät paneutumaan aiheeseen.
15.10.2014 15:53

Pasi kirjoitti...
Kiitos A-M, hieno ja ajankohtainen kirjoitus taas kerran! (ps. Olen myös mielestäni keskimääristä parempi kuski:)
15.10.2014 11:38

Tapio kirjoitti...
Täyttä asiaa, hyvä kirjoitus!
15.10.2014 09:48

Kommentoi