panorama

Hyviä kilpailijoita

Ari-Matti Jänkälä

Käsi pystyyn, kuka ei olisi joskus iloinnut kilpailijan epäonnistumisesta? Arvasin, näinhän se menee. Vahingonilo on aito ilo ja kilpailijan epäonnistuminen sataa omaan laariin.  Mutta, jos asiaa mietti vähänkään pidemmälle, totuus ei ole näin yksinkertainen. Tarvitsemme hyviä kilpailijoita. Mutta miksi? Eikö olisi parempi olla ylivoimainen muihin nähden? Mitä surkeampia kilpailijat ovat, sen parempi. Väärin. Siihen, että tarvitsemme hyviä kilpailijoita, löytyy kaksi perimmäistä syytä.

Ensimmäiseksi huonot kilpailijat sotkevat markkinat. Huonoa palvelua saanut asiakas ei halua vastaava palvelua uudestaan. Huonon rakennuttajakonsultin palkannut tilaaja toteaa, että osaa sössiä rakennushankkeensa itsekin – ja halvemmalla. Huono kokemus jää ainoaksi kokemukseksi. Muutaman kompuroinnin jälkeen huono kilpailija pilaa alan hintatason, koska ei saa töitä muuten kuin halvalla. Vastaava logiikka toimii muillakin aloilla. Yhden toimijan jättämä huono mielikuva muuttuu käsitykseksi alasta yleisestikin. Koska ostajan mielestä kaikki ovat tasaisen huonoja, halvin hinta ratkaisee. Rakennusala tuntee ilmiön tuskallisen hyvin.

Toinen syy on, että kilpailun puute laiskistuttaa.  Ei monikaan jaksa miettiä firman kehittämistä, jos rahaa tulee joka tapauksessa, eikä niskaan jatkuvasti puhalla muutama kilpailija. Alan kehittyminen pysähtyy tai vähintään hidastuu. Ei urheilijakaan kehity, jos ei saa kilpailla vertaistensa tai mielellään itseään parempien kanssa. Sitä paitsi huipulla pysyminen on vaikeampaa, kuin sinne pääseminen. Kun pääset huipulle, oletkin se, jonka kaikki haluavat voittaa. Huipulla pysyminen, jos jokin, vaatii työtä. Laiskistuminen, itsetyytyväisyys ja hyvänolontunne johtavat väistämättä nopeaan ja tuskalliseen pudotukseen. Matkaviestinalalta löytyy hyvinkin läheltä kaikkien tuntema esimerkki.

Kaikissa meissä asuu jonkinlainen kilpailuvietti. Se, missä kilpailua käydään, vaihtelee. Jotkut kisailevat kentällä, jotkut kaukalossa, jotkut yrityselämässä. Joka tapauksessa voittaminen on aina keskimäärin mukavampaa kuin häviäminen. Mutta itsensä kanssa kilpaileminen ei jaksa innostaa kovinkaan pitkään. Hyvät kilpailijat tervetuloa. Se, edustaako kirjoittajan yritys hyvää vai huonoa kilpailijaa, jätän asiakkaiden ratkaistavaksi.  

Kommentit
Mikko Kari kirjoitti...
Kiitos Ari-Matti kilpailuun liittyvän ajatuksen jakamisesta. Huipulla pysyminen edellyttää ihmisten välistä vuorovaikutusta ja ajattelun kehittämistä. "everything is constantly changing" - http://www.optionality.net/heraclitus/ Hyvää joulua! // MK
20.12.2014 08:31

Kommentoi